Pourquoi ai-je regardé « les Oiseaux » ?

Un rat au jardin derrière Notre Dame de Paris, France, Mardi 1er janvier 2013

Un rat au jardin derrière Notre Dame de Paris, France, Mardi 1er janvier 2013

Au secours,

il y a des oiseaux ici !

Je n’ai pas dû voir le film d’Alfred Hitchcock,

maintenant ils me font peur…

Oh là là…

En réalité c’était le « clic » de mon reflex qui a fait peur au rat…

11 réflexions sur “Pourquoi ai-je regardé « les Oiseaux » ?

  1. Hu, jag tror att jag bara har sett en enda råtta i mitt liv och det var i min barndom Den hade krupit in i en flaska i skafferiet och kvävts. Men möss ser jag ofta på torpet, de är söta men man vill ju helst inte ha dem i huset och är tvungen att sätta ut fällor och dem. Jag tycker synd om dem när de blir fångade.

    • Faktum är att de oftast finns i närheten utan att synas, men de är faktiskt inte skadedjur egentligen, de tar hand om vàrt avfall som insekterna i sin tur gör efter ràttorna… De är faktiskt fina, jag skulle inte kunna sätta ut en fälla…

      • Råttorna är ju skadedjur och möss och sorkar kan tyvärr sprida sjukdomar. Får de härja fritt i en stuga kan de bli hur många som helst, bajsa och förorena och gnaga på det mesta. Så det är ett måste att sätta ut fällor, gamla hus är inte täta nog.

      • De är inte skadedjur i den bemärkelsen, men alla djur blir skadedjur om de blir för många som rådjuren om de blir för många. I den bemärkelsen så är det vi som är de främsta skadedjuren.

        Sjukdomar sprids genom vatten och fåglar likväl, det är betydligt mer komplicerat i själva verket. Jag har studerat mikrobiologi. Sjukdomar sprids också genom luften. Var försiktig med vatten i naturen. Att ta tunnelbanan är att utsätta sig för mikrober och virus, luftburna.

Laisser un commentaire

