Anny Romand – Une saison de Nobel

Anny Romand - Une saison de Nobel, un hôtel particulier, 14e arrondissement de Paris, France. Jeudi 31 janvier 2013.

Anny Romand – Une saison de Nobel, un hôtel particulier, 14e arrondissement de Paris, France. Jeudi 31 janvier 2013.

Bonsoir,

J’ai fait de la photo littéraire à Paris, je préfère cela au lie de la photo politique, il y en a de photos en couleurs et d’autres en noir en blanc. Une saison de Nobel – Claude Simon, un auteur français qui restait humble d’après ce que j’ai appris sur lui. C’est souvent ceux qui restent humbles qui sont les plus grands, même les chanteurs… Même si le prix de Nobel littéraire est grand, c’est surtout un prix scientifique, si j’aurais pu terminer mes études en biologie au lieu de changer de direction, en cas d’une découverte extraordinaire, aurais-je pu remporter ce prix-là ?

Bien, la lumière n’était pas facile, en plus les piles de mon flash furent déchargées, j’ai dû user le flash à mon appareil photo, mais il rend une lumière « violente » à une photo… Je vais faire un filtre en cas de devoir l’utiliser…

10 réflexions sur “Anny Romand – Une saison de Nobel

  1. Vackra bilder. Tyvärr begriper jag inte inte franska, men med lite fantasi kan jag åtminstone fatta vad det rör sej om🙂.

    När jag ser översta bilden på båtarna blir jag så sugen på att själv bo permanent på en sån. Är det tillåtet i Paris? I Amsterdam har man ju läckra husbåtar.

    Kram
    Kao

      • Jag bor i Montmartre, jag skulle gärna bo pà en husbàt, eller snarare en pràm som det oftast handlar om här… Men det finns inga platser kvar i Parisregionen… Sà jag stannar kvar i min studio…

        Kram

      • Det förstår jag mycket väl.
        Men man kan ju drömma….jag har i minst 30 år önskat att bo på en husbåt. Har varit med på så många resor i fiskebåtar(trålare), både i arbete och inte, samt en massa andra typer av båtar.En väninna hade en husbåt som låg på 6 oljefat som pontoner, men sen försvann hon till södra Sverige med nån karl – och jag har inte hört av henne sen dess. Hon måste ha sålt husbåten, för den ligger inte kvar där den brukar ligga.

        Idag är det exakt 1 månad kvar tills jag och min dotter flyttar isär. Till 2 lägenheter. Dock i samma hus och fortfarande mitt i stan (i rätt stadsdel). Får se hur länge man kan bo kvar utan att kastas ut av nya regler eller saftiga hyresökningar.n Men jag bitter mej kvar med näbbar och klor. 😉
        Kram
        Kao

      • Jag kommer ihàg en tjej som bodde pà en liten husbàt pà Södra Mälarstrand, det var dà jag körde taxi. Hon bad mig att hjälpa henne med cykeln, passera en större husbàt och sen till hennes lilla bredvid. Det var lite läskigt att gà där med en cykel, även om vi var 2… Pà plankor…

        Jo, det förstàr jag, Söder var ju arbetarkvarter förr, som Montmartre där jag bor…

        Kram
        Maria

Laisser un commentaire

